zondag 23 november 2014

Het is bijna Winter !!


Ook al is het nog herfst toch kun je er al aan de winter denken.

Ik vroeg de kinderen wat je moet doen als het koud is. Iedereen begint dan door elkaar te praten dus dan vraag ik of ze naar elkaar willen luisteren.
Eén voor één noemen ze dan b.v. en jas, sjaal , handschoenen, laarzen aantrekken.
Dan zeg ik dat je je ook warm kan wrijven. Dus dat gaan we proberen. We wrijven in onze handen, over onze armen, benen, buik, rug. Ook de Zon maakt je warm dus die gaan we dank je wel zeggen.
We gaan staan met onze handen tegen elkaar voor onze borst, dan brengen we de handen boven ons hoofd en duwen onze Buik naar voren zodat de zon onze buik warm kan maken. Dan gaan we met onze handen naar onze voeten zodat de zon onze Rug warm kan maken.
Langzaam komen we weer omhoog en buigen met de handen voor onze borst en zeggen: "Dank je wel Zon, dat je me warm hebt gemaakt".

Als je beweegt wordt je ook warm dus vertel ik dat we gaan bewegen met een versje. Eerst vertel ik het en laat het zien en dan doen we het met z'n allen.
De Zon is Rond
Ik stamp met mijn voeten op de grond
dan zet ik mijn handen op de grond
en ben ik een Hond
ik wiebel met mijn staart
en als ik weer omhoog kom ben ik een Paard.

Dit zijn o.a. de houdingen die we doen.














Na het versje heb ik de kinderen gevraagd wat voor spelletjes ze thuis doen. Er waren nogal wat kinderen die direct de I-Pad noemden maar er werd ook Memory  en Kaart spelletjes genoemd.
Ik had 6 zakjes bij me waarin steeds één voorwerpje in zat.

Ik liet ze eerst alles zien en toen deed ik ze er weer in. Toen kregen ze een zakje over hun hand en moesten ze voelen wat erin zat. Het kanten lapje was het moeilijkst en de auto het makkelijkst maar allemaal konden ze het voelen.
De kinderen vonden dit wel een HEEL leuk spelletje!!

Daarna gingen we weer bewegen om het warm te krijgen. En dat was Touwtje Springen!
We gingen goed op ons matje staan en deden net alsof we een touwtje in onze handen hadden en draaiden het rond en.... sprongen er over heen en... weer en... weer en... weer. Toen vroeg ik of ze  heel snel konden springen en dat ging heel goed tot dat iedereen moe was en heel warm!

Om weer tot rust te komen zij we het weerbericht gaan doen bij elkaar op onze rug.
We hebben de ZON, REGEN, HAGEL, SNEEUW, WIND, ONWEER en aan het einde weer de ZON gedaan!
Toen was het tijd voor het verhaaltje. Iedereen ging lekker op zijn matje liggen, deed met het sleuteltje zijn mondje op slot en luisterde naar het verhaaltje van Jip en Janneke " Het egeltje is ziek"

Deze les ging over WARMTE. De reden is "ontspanning".
Wanneer je aan warmte denkt voel je je ontspannen. Bij kou trek je je spieren aan en ben je dus gespannen.
Zelf iets tekenen stimuleer ik altijd! Dit was de wolk met de regen, hagel en onweer!

Het Onweer!

De Zon met een wolk ervoor.


Bij deze hond werd ook het weerbericht getekend!
Een meisje zei: "Mijn mama is altijd warm als ze me vasthoudt"!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten