dinsdag 24 mei 2016

Bolletjes in de grond


De rups wil graag van de blaadjes eten.

Een bolletje in de grond maken we door op onze knieën te zitten met onze neus op de grond. Als het zonnetje de grond warm maakt gaat het bolletje open en komt de bloem omhoog. Ons hoofd komt omhoog, dan gaan we verder rechtop zitten, zetten één voet op de grond dan de andere voet en gaan langzaam staan. Dan steken we een arm in de lucht en houden de hand als een vuist. Dan de andere arm. De gekleurde blaadjes ( vingers ) gaan langzaam open. Ik vraag de kinderen dan welke kleur bloem ze zijn en dan waait de wind de bloemen heen en weer.
We worden weer kindjes en wiebelen even met onze armen en benen.

Als je een Mandala wil maken met zijn allen moeten we in een kringetje zitten. Ik laat het kaartje zien en de kinderen gaan gelijk zitten in een rondje. We houden elkaars handen vast en houden ze omhoog. We zijn de bloemen en waaien weer in de wind, dan gaan we met onze neus naar de tenen, de bloemen slapen. We wisselen dat een paar keer af.
Als we stoppen met een bloem te zijn wiebelen we weer even met onze benen en armen en gaan op ons eigen matje zitten.

Ik vertel dat er een rups is die van de blaadjes komt eten en wij gaan de rups nadoen( zie tekening boven aan het verhaal). Dit is een moeilijke oefening dus ik doe hem één keer voor en dan gaat iedereen liggen als een rups en kruipt door de ruimte. Wat vinden ze dit leuk om te doen zeg! Het kost me moeite om ze te laten stoppen maar als ik zeg dat we het weerbericht gaan doen dan zitten ze zo klaar om te beginnen.
We wrijven op elkaars rug, het zonnetje, dan tikken we zacht en harder, de regen, we blazen , de wind, en we wrijven weer, het zonnetje.

We eindigen met een verhaaltje terwijl iedereen héél stil op zijn matje ligt. Deze keer las ik "Sjaak en de Bonenstaak"uit het boekje Relax Kids.

 De mandala's werden heel mooi gekleurd!!!

De wilgenboog in de tuin is ook goed aan het groeien door het lekkere zonnetje en de regen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten