maandag 14 mei 2012

Hele kleine dieren in het bos













Ik heb deze week een klein eikeboompje meegenomen naar het Kinderdagverblijf om te laten zien hoe een boom begint. De schil van het eikeltje ligt ernaast en je kan zien dat het blaadje uit het binnenste van de eikel is ontstaan.

De kinderen staan met open mondjes te kijken. Toen ik vroeg of ze dit leuk vonden zei een kindje: "dat is een babyboom"!!

Dit is het begin van de les over het Bos. We gaan dus de boom doen en daar weten de kinderen alles van. Direct staan ze op één been en wiebelen wat af.
Toch wil ik graag dat zij het rustig opbouwen dus vraag ik ze om eerst goed op je matje te gaan staan door eerst met twee benen hard te stampen en dan met het ene been waarop we straks gaan staan.
Langzaam tillen ze dan één been op en plaatsen hun voetje op de knie. De armen mogen als takken omhoog. Twee kinderen kunnen deze oefening losstaand op hun matje, zooooo.. knap!! De anderen houden eerst de tafel beet en ik help ze dan om langzaam los te laten zodat ze de balans kunnen zoeken. Ze zijn dan zo ontzettend trots dat het dan lukt!

De rest van de les ging over de hele kleine dieren zoals de worm, kever, sprinkhaan, spin, bij en vlinder maar daar schrijf ik de volgende keer over want daar ga ik deze week mee verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten