zondag 14 oktober 2012

Kobus de Kabouter



Onderstaand verhaal heb ik zelf geschreven. Het boek over de Kabouter van Rien Poortvliet was mijn inspiratie. Meestal lees ik een verhaal uit Jip en Janneke maar ik vond geen passend verhaal. Luisterend naar dit verhaal lagen de kinderen rustig op hun matjes. Daarna heb ik ze de tekeningen die in het boek staan laten zien. Dan zitten ze boven op mij om zoveel mogelijk te kunnen zien. Ze vonden het prachtig!!


Het was ochtend en Kobus de kabouter lag in zijn warme bedje onder een mooie gekleurde deken.

Langzaam deed hij zijn ogen open en zag op de klok dat het 8.00 uur was.

Tijd om op te staan en aan te kleden.

Kobus trok zijn bruine broek en blauwe blouse aan en zette zijn rode puntmuts op. Aan zijn voeten deed hij zijn sokken en warme laarsjes. Zo was Kobus klaar om zijn ontbijt te maken. Elke ochtend maakte Kobus eikeltjes pap die hij smakelijk op at. Kobus was bijna klaar om naar buiten te gaan om met zijn vriendjes te spelen maar eerst ging hij nog naar de W.C.

Toen dat was gebeurd ging Kobus de trap af   en de lange gang door   om daar weer een trapje op te gaan.

Toen stond Kobus in het bos onder de grote boom. Kobus zag het Hert aankomen en toen het Hert bij Kobus was vroeg hij: “Kobus zou jij me willen helpen?” Natuurlijk wil ik jou helpen zei Kobus. Zeg maar wat ik kan doen.

Het Hert vertelde dat hij een takje tussen zijn tanden had en dat wilde er niet tussenuit. Kobus zei: ”Ik klim wel even op een tak zodat ik in je bek kan kijken”. Eenmaal op de tak keek Kobus eens goed in de bek van het Hert en zag inderdaad een takje tussen het Hert tanden zitten. Kobus trok even hard aan het takje en…… gelukkig trok Kobus het takje los. Het Hert was zo blij want nu kon hij weer gewoon eten. Met zijn neus wreef het Hert over Kobus zijn wang om Kobus te bedanken. Kobus was héél blij dat hij het Hert had kunnen helpen.

Maar nu wilde Kobus graag spelen. Kobus had aan een tak van een boom een schommel gemaakt van touwtjes en een stokje. Kobus ging op het stokje zitten en zette toen met zijn teentjes op de grond af zodat hij naar voren en naar achteren schommelde. Zijn kleine beentjes gingen naar voren… en naar achteren en met zijn handjes trok hij aan de touwtjes. Daardoor ging hij héél hoog. Zo kon hij zien dat de Egel eraan kwam lopen. Kobus liet zich langzaam uitschommelen. Toen de Egel bij Kobus was aangekomen hing Kobus helemaal stil. Hallo zei de Egel, zou jij met me willen spelen? Dat lijkt me gezellig zei Kobus. Egel zei : weet je dat jij ook een Egel kan zijn? O, ja, zei Kobus, hoe dan?. Nou, als je een halve bolster van een kastanje op je rug zet en je gaat op je knieën en je handen lopen dan lijkt net op mij. Leuk hé!!

Dus zochten Kobus en de Egel een halve bolster van een kastanje en die deed Kobus op zijn rug. Toen Kobus op zijn handen en knieën stond moesten Kobus en de Egel zo hard lachen dat ze over de grond rolden van plezier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten