vrijdag 19 oktober 2012

Zintuigen en Ademhaling



Ik begin mijn yoga lessen altijd met het Ruiken van de aroma die ik op de handjes druppel. Zo vertel ik dat dat Inademen heet. Daarna blazen ze de lucht uit terwijl we mooi rechtop zitten. Ik vertel dan dat je beter kan ademen als je rechtop zit en dat doe je door te denken aan een touwtje aan je hoofd waar aan getrokken wordt. Ik heb een marionet van een clown en die laat ik lopen en zitten. Wij hebben geen touwtje nodig om te staan en te lopen maar de clown wel. Dit vinden de kinderen erg leuk. Ze laten zich dan ook zakken op de grond en zeggen : "Zo kan je niet goed ademen".
Het versje over de Zon gaat als volgt:
De zon is rond ( handen voor de borst tegen elkaar,
                        omhoog brengen en dan opzij een rondje maken tot
                        de handen weer voor de borst zijn )
Ik stamp met mijn voeten op de grond
Ik zet mijn voeten en handen op de grond ( met de billen omhoog )
en dan ben ik een Hond
Ik wiebel met mijn staart ( billen heen en weer )
en spring omhoog als een Paard
( Een jongetje zei: een Paard springt toch niet? Maar toen legde ik uit dat paarden soms over een hekje springen. Toen zei hij: Ja maar een kikker springt echt! )
Dan mogen de kinderen gaan liggen en dan geef ik ze een klein knuffeltje die ze op hun buik mogen leggen of onder hun t-shirt mogen doen. Zelf laat ik zien dat als ik inadem mijn buik omhoog gaat en als ik uitblaas mijn buik omlaag gaat.
Dit is best lastig voor de kinderen maar als ze even bezig zijn zie ik de buikjes op en neer gaan. Ik doe het maar even want anders worden ze duizelig.
Ik heb 6 zakjes gemaakt met een elastiekje bovenin. Ik laat de kinderen een lepeltje, een kwastje, een schelpje, een stukje stof, een Dora poppetje en een autootje zien. In elk zakje gaat iets. Dan hussel ik de zakjes door elkaar en geef elk kind één voor één een zakje over de hand en dat mogen ze voelen wat er in zit. Gespannen voelen ze in het zakje en de anderen zitten er gespannen bij om te horen of het goed is wat ze hebben gevoeld. Zodra het goed is lachen en juichen ze!!! Prachtig om te zien.
Dan doen we het versje van de Maan:
De Maan, de Maan, de Maan is rond ( evenals bij de Zon)
Hij schijnt zijn lichtje over de grond ( met platte handen vooruit een rondje
                                                       maken)
Volle Maan, Halve Maan, Volle Maan, Halve Maan ( Armen omhoog, iets rond en
                                                                         dan buigen naar opzij)
Maan waar ben je gebleven? Achter de wolken, heel even? ( op de knieën en
                                                                                      hoofd naar beneden)
Dan Maan, goede nacht
Ik kruip in mijn bed en slaap heel zacht ( languit op de buik)
Als de kinderen dan liggen zeg ik dat ze lekker mogen blijven liggen terwijl ik een verhaaltje voorlees uit Relax Kids.
Alle kinderen vonden het versje van de Maan het leukste van de les!!
Het jongetje wat deze kleurplaat kleurde is pas 3 jaar en vond dat hij eigenlijk tussen de lijntjes moest blijven.
 Een meisje kleurde deze maan met drie potloden tegelijk. Zo knap!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten