zondag 4 november 2012

Het Weer



Omdat de kinderen het versje van de Zon zo leuk vonden vorige week heb ik het ook verwerkt in deze les.
Ik vraag de kinderen of ze weten wat Het Weer betekent. Na even stilte zegt een jongetje van 3 jaar : " de Wind "! Ik vind dat heel erg knap. Na het noemen van de Regen komen ze al gauw op Sneeuw.
 
Als het mooi weer is dan zijn er Vlinders die naar mooie gekleurde bloemen vliegen. Wij gaan een Vlinder nadoen door te zitten met onze voeten tegen elkaar. Onze armen houden we wijd en dan brengen we onze handen op onze schouders. We bewegen onze armen( ellebogen ) en benen ( knieën ) op en neer en ik vraag naar welke kleur bloem ze vliegen. Roze wordt door meisjes veel genoemd maar jongens hebben het vaak over Geel, Rood of Blauw.
 
Op sneeuw lopen de Pinquins. Ik vertel dat die niet zo snel kunnen lopen. We zetten onze hielen tegen elkaar en onze tenen wijzen naar buiten. Dan schuifelen we naar voren en houden onze armen tegen onze zij en onze vingers wijzen naar buiten. Het is een prachtig gezicht om de kinderen zo te zien lopen. Ze houden het maar even vol maar dat is prima.
 
Als het koud is ligt er vaak ijs op het water. Een Zeehond kan heel goed onder het ijs zwemmen!! We gaan op onze buik liggen en ik help de kinderen met hun staart. De benen liggen tegen elkaar en de tenen wijzen naar buiten. Ik help ze daarmee door hun voetjes  goed te leggen. Een volgende keer leggen ze ze vanzelf goed. De handjes liggen naast de schouders en de vingers wijzen ook naar buiten. We liggen met ons hoofd op de grond, zo zwemmen we onder het ijs. Maar dan komen we bij een gat in het ijs en....... dan doen we ons hoofd omhoog en proesten het uit!!!!! Dat vinden ze allemaal prachtig, zoveel mogelijk geluid maken.
 
Dan gaan we het Weerbericht op de rug doen. Eén kindje gaat achter een ander kindje zitten een legt zijn handen op de rug.
De Zon schijnt ( wrijven over de rug )
Er komen Wolken voor de Zon ( zachtjes wrijven )
Dan gaat het zachtjes Regenen ( met de vingertoppen tikken ze zachtjes )
Na de regen komt er Hagel ( iets harder tikken )
De Wolken gaan gelukkig weer weg ( wrijven )
De Zon is er weer en maakt de rug lekker warm ( iets harder wrijven )
Een donkere Wolk komt eraan ( nog iets harder wrijven )
En dan gaat het Onweren ( 2x5 vingers tegen elkaar als twee dikke pennen die een bliksemschicht maken op de rug en we zeggen: TSSSSSSS)
Gelukkig is het snel weer voorbij en komt de Zon weer ( warm wrijven )
 
Het kindje wat voor heeft gezeten gaat nu achter zitten en we doen nog een keer het Weerbericht. Er zijn altijd kinderen die het niet prettig vinden om gemasseerd te worden. Ik vraag ze dan of ze het bij mij willen doen en dat willen ze altijd. Daarna vraag ik of ik het bij hun mag doen en dan is dat ook goed. Zo wennen ze aan aanraking zodat ze het een volgende keer wel met een ander kindje willen doen. Iets wat ook altijd werkt is een treintje maken van alle kinderen. Dan wil iedereen gemasseerd worden op hun rug.
 
Volgende week vertel ik verder over de les want we sluiten af met de Wandelende Boom en een verhaal over de Regenboog.
 



De zig zagjes op de tekeningen zijn hun "namen". Als ik zeg dat ik hun naam even op de kleurplaat wil zetten dan zeggen ze: "Ik doe het zelf wel"!!


 
 
 
 
 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten