vrijdag 23 november 2012

Sinterklaas en Zwarte Piet Yoga






























Samen met Puk heb ik de Yogales gedaan.


Ik heb de kinderen eerst gevraagd of ze Sinterklaas al hadden gezien. De meesten vertelden allerlei verhalen over de intocht of hun schoentje met een wortel. Ook vertelde een kindje dat Sint zijn geld weg was. Dit had ik op het Sinterklaas journaal gehoord. Want, Ja ik kijk ook zo nu en dan het journaal want dan weet ik waar alles over gaat.

Sinterklaas heeft een Paard en dat gingen we nadoen. We moesten héél voorzichtig lopen want Sint mocht niet vallen. Onze armen wijd en onze knieën één voor één omhoog stapten we door het lokaal. Dat ging erg goed. Iedereen liep héél voorzichtig. Een jongetje zei: "voorzichtig hoor want als Sinterklaas valt dan breekt ie misschien wel een been!!"
Het Hondje van Sint blijft netjes thuis wachten tot Sint terug is maar wanneer Sint thuiskomt dan is het hondje héél erg blij en wiebelt met zijn staartje. Sint aait hem dan en dan gaat hij weer zitten. Al snel gaat zijn staartje weer in de lucht en wiebelt vrolijk. De kinderen hadden veel plezier in het wiebelende staartje.

Toen hadden we het over Zwarte Piet. Die moet heel veel oefenen om op het dak te lopen. We deden dat door voetje voor voetje op de rand van ons matje te lopen met onze handen wijd. Toen dat lukte deden we net of we een groot pak in onze handen hadden en aan het einde van het matje gooiden we het in de schoorsteen. Toen liepen we weer terug over het randje voor een nieuw pakje.
De kinderen zaten helemaal in hun rol van Zwarte Piet en bleven heen en weer lopen voor nieuwe pakjes.
Ik vertelde dat Zwarte Piet een Poes heeft waar hij van leert te klimmen want poezen kunnen dat héél goed. Ook de poes loopt met zijn staart in de lucht en zijn hoofd omhoog. Als ik de kinderen vertel dat de staart in de lucht steekt en het hoofd omhoog zie je dat ze hun rug laten zakken. Dit is helemaal de bedoeling. Wanneer de poes alleen thuis moet blijven dan wordt hij soms verdrietig en dan gaat zijn kopje en zijn staart naar beneden. Dan wordt de rug bol en dat zie ik de kinderen ook doen. Zo knap!!

De les gaat nog verder met Luisteren en de Veer van Zwarte Piet maar dat vertel ik volgende week.





1 opmerking:

  1. Erg leuk idee! Sinds kort ben ik met mijn gastkindjes (0-4 jaar) begonnen met kinderyoga, en ik krijg hier erg veel inspiratie, dank je wel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen