donderdag 17 januari 2013

Water (2)

Het tweede deel van de les gaat over alle dieren die in of op het water leven. We beginnen met de VIS die onder water leeft. De kinderen gaan op hun rug liggen en ik vraag of ze hun voeten tegen elkaar willen houden omdat dat hun staart is. Dan houden we de handen tegen elkaar en zetten ze rechtop op onze buik. Dat is een Vin. Dan vraag ik of ze hun buik goed omhoog kunnen duwen tegen de vin. Dit houden ze dan even vast. En... dat doen ze fantastisch. 6 Visjes op een rij. Rustig laten we de Vin los en gaan weer plat liggen, onze benen mogen weer bewegen en dan zijn we geen Vis meer.
De kinderen vraag ik:"wat voor dier zwemt er OP het water". Dat vinden ze moeilijk dus ik vertel dat dat een EEND is. We gaan staan met onze voeten iets uit elkaar en dan zakken we langzaam op onze hurken met onze knieën naar buiten. Onze handen zijn vuisten maar de duim staat omhoog. Die duim stoppen we onder onze oksels en dan bewegen we met onze ellebogen op en neer en kwekken er op los. ook vraag ik of ze zo kunnen lopen. Dit is best wel moeilijk maar het lukt een paar kinderen, zo knap!!
Het water is van de Berg de rivier in gelopen en vanaf de rivier loopt het in de zee. In de Zee springt een Dolfijn. Alle kinderen vinden een Dolfijn het leukste dier dus ze zijn heel enthousiast om die na te doen. We gaan op onze knieën zitten. Onze handen doen we in elkaar en dan leggen we ze op de grond met de binnenkant omhoog. Daar past precies je voorhoofd in en dat gaat bij allemaal heel goed. Dan zetten we onze tenen op de grond en duwen onze billen in de lucht. Zo staan er 6 springende Dolfijnen op een rijtje. Prachtig!
Om even tot rust te komen vraag ik de kinderen om twee aan twee achter elkaar te gaan zitten en de handen op de onderrug van het kindje vóór je te zetten. Ik zing dan het liedje "Hansje Pansje Kevertje" en de kinderen lopen dan met de vingers over de rug en wrijven als ze het zonnetje in het liedje horen.
Hansje pansje kevertje die klom een op een heg
neer viel de regen, die spoelde Hansje weg
Op kwam de Zon, die maakte Hansje droog
Hansje pansje kevertje die klom toen weer omhoog
Sommige kinderen hebben moeite met aanraken maar als ik dit laat doen dan doet iedereen mee.
Aansluitend lees ik het verhaal over de Regenboog uit het boekje "Relax Kids"
 
Deze les heb ik ook gegeven bij een gezin thuis en de vriendjes deden ook mee. Het was geslaagd dus er komt een vervolg! Het maakt me blij om te zien dat de kinderen zo genieten van Yoga in hun eigen omgeving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten