maandag 28 januari 2013

Winterles

In de winterles gaat het over de PINQUIN, IJSBEER en ZEEHOND.
Ik vertel de kinderen dat onze aarde waar we op wonen rond is en dat er bovenop die aarde heel veel sneeuw en ijs ligt en daar woont de IJSBEER. Aan de onderkant van de aarde ligt ook veel sneeuw en ijs en daar woont de PINQUIN.
We beginnen met de IJSBEER. Die stapt op grote stukken ijs. Ik heb van een vel wit papier stukken gescheurd en dat over de grond verdeeld. Ik vertel dat de beer steeds met één voet tegelijk op een stuk ijs gaat staan en dan zijn andere been op een volgend stuk ijs. Voor kinderen van 3 en 4 jaar is het soms lastig om op één been te blijven staan maar als we het een paar keer hebben geoefend lukt het steeds beter en kunnen ze niet stoppen met hoppen op de ijsschotsen.
De PINQUIN kan alleen maar hele kleine stapjes nemen. We gaan aan het einde van het matje staan en houden onze hielen tegen elkaar. Onze voeten wijzen naar buiten en we houden onze armen strak langs ons lichaam en onze handen wijzen opzij. Zo gaan we heel voorzichtig met kleine stapjes vooruit lopen naar de andere kant van ons matje. Alle kinderen doen heel erg hun best.
Dan vertel ik dat een ZEEHOND soms onder het ijs zwemt en zoekt naar een gat in het ijs zodat hij naar boven kan komen om adem te halen. We gaan allemaal liggen op de buik met onze voeten tegen elkaar ( de staart ) en onze handen plat naast onze schouders. Onder het ijs houden we ons hoofd naar beneden en als we een gat zien dan gaat ons hoofd omhoog en PROESTEN. Dit is het leukste om te doen natuurlijk! Ik zie de kinderen heel afwachtend liggen met hun hoofd op het matje. Ik zeg dan : " we zwemmen onder het ijs en zoeken naar een gat, we zwemmen, zwemmen, zwemmen en Ja hoor! daar is een gat. Je hoofd gaat omhoog en je PROEST!!!!!!!" Enthousiast "duiken"ze weer onder om naar een volgend gat te zoeken. Als ik aan het einde van de les vraag wat ze het leukste van de les hebben gevonden dat is het natuurlijk de ZEEHOND!!
 
Dit was een geslaagde les waarin we ook nog de IJSkoningin en Weerbericht hebben gedaan.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten