zondag 10 februari 2013

Spannen en Ontspannen

























Deze les heb ik geschreven met de info van mijn lerares Bernadet Fretz van Osmose.(link naar site) Zij heeft, evenals Helen Purperhart, voor kinderen de Asana's   
( oefeningen) vertaald. Kinderen houden van een verhaal waarin de asana's voorkomen.
Deze asana's heb ik gedaan met de kinderen: LAPPENPOP - STERKE MAN - TRIANGEL - RUGKRABBER - BOOM - HOBBELPAARD EN KONIJNENSTAART.
 Ik zal er een paar beschrijven.
DE LAPPENPOP ( ontspanning ): We stampen stevig op ons matje en gaan met onze voeten iets uit elkaar staan. We buigen ons hoofd met de kin op de borst en laten ons dan naar voren zakken, billen in de lucht en armen hangen slap naar de grond. We laten onze armen bungelen. Sommige kinderen help ik om de armen slap te houden door hun schouders vast te houden en die te bewegen zodat IK hun armen kan laten bewegen.
DE TRIANGEL ( spanning ): Dit is een beweging die de zijkanten van het lichaam oprekt. Bernadet adviseert om deze asana in elke les toe te passen omdat het de spanning in de nek verlicht en de bloedtoevoer naar het hoofd bevordert.
We staan weer stevig op ons matje met de voeten uit elkaar. Eén arm hangt naar beneden met de hand op de dij. We brengen onze andere arm omhoog langs ons oor en buigen opzij naar de kant van het andere oor en houden dat even vast. Onze arm op de dij glijdt langzaam omlaag.Langzaam komen we weer omhoog en buigen naar de andere kant. We herhalen dit nog twee keer.
DE BOOM ( balans ): Deze asana komt regelmatig in de lessen voor omdat het goed is voor evenwicht en een betere houding.
We beginnen op het matje met goed stampen met twee benen en dan met één been. Op dat been blijven we staan en trekken het andere been omhoog en zetten dat op onze knie. Om het evenwicht te bewaren steken we onze armen ( Takken ) in de lucht. Het is zo knap om te zien dat het sommige kinderen lukt. De meesten hebben even de steun van de bank nodig met één hand en als ik dan voor ze sta en vraag om die hand dan voorzichtig los te laten lukt het vaak wel om even op één been te staan.
DE KONIJNENSTAART ( energie ): Ik vraag de kinderen of ze weten waar het konijnenstaartje zit. Allemaal draaien ze om en wijzen op hun onderrug. Ik vraag ze om op hun rug te gaan liggen zodat we het staartje niet kunnen zien. Met spanning op hun gezichtje wachten ze op wat er gaat gebeuren.....
Nu wil ik jullie staartje zien, dus doe je benen maar in de lucht en breng je voeten over je hoofd. Wat een plezier hebben ze daarin zeg!! Dan vraag ik om hun staartje weer te verstoppen door te gaan liggen. Ik zeg even niks, voor rust. En dan zeg ik: "ik wil jullie staartjes zien". En weer doen ze vrolijk hun voeten achter het hoofd en kijken tussen hun benen door om mij te kunnen zien. Deze asana houdt de ruggengraat en de nek soepel.
Na de hilariteit van de konijnenstaart laat ik de kinderen rustig op hun matje zitten en geef ik ze elk een doosje met mooie gekleurde stenen.
Hierover vertel ik volgende week meer evenals de ander asana's.







1 opmerking:

  1. Hoi Tineke,
    Elin volgt je lessen altijd met enorm veel plezier. Het eerste dat ik hoor als ik haar ophaal is of ze wel of geen yoga heeft gehad. Soms doet ze ook nog een pose voor, maar om het zo op je blog te lezen is het een stuk duidelijker.
    Groetjes, Marlies (van der Kruk)

    BeantwoordenVerwijderen