dinsdag 20 augustus 2013

De dieren in de zee ( Strand les )



De dieren die in de zee zwemmen zijn de Zeehond, Walvis en Dolfijn.

De Yoga Zeehond ligt op zijn buik met zijn handen naast zijn schouders, benen tegen elkaar als staart en ons hoofd is naar beneden op het matje. Want de zeehond duikt onder de golven en dan..... komt hij boven de golven uit ( hoofd omhoog ) en PROEST!!!!!!!! Prachtig vinden de kinderen dat!!

De Walvis heeft een gat op zijn hoofd waaruit hij water spuit, vertel ik. Maar wij hebben dat natuurlijk niet dus doen we de Yoga Walvis zo: We liggen op onze rug en buigen één knie zodat onze voet tegen onze billen aan staat. De hand aan de kant van de gebogen knie pakt de voet en het andere been steken we in de lucht. Dit been stelt de spuit voor. Ik ga langs alle kinderen en pakt de tenen van dat been vast en beweeg mijn hand omhoog en zeg: "Pssssssstt" alsof er een straal water omhoog gaat. Ieder kind ligt gespannen te wachten op mij en als er gespoten is dat moeten ze heel hard lachen dus ontspannen ze vanzelf.

De Dolfijn springt over de golven. En wij doen de Yoga Dolfijn zoals het plaatje bovenaan dit verhaal.
Daarna zeg ik dat zij weer kindjes zijn en dat die ook best over de golven kunnen springen.
Ik vraag of iedereen achter op zijn matje wil gaan staan. Ik blijf ervoor zitten en doe mijn armen wijd en beweeg ze langzaam naar voren en zeg dan: " daar komt een golf en .... spring". Dit herhaal ik een paar keer en de kinderen springen enthousiast naar het eind van hun matje. Sommigen springen het hele lokaal door, prachtig!!!!

Tijdens deze les heb ik een CD op staan waarop de golven van de zee te horen zijn. Wanneer ik de kinderen wil laten rusten tussendoor dan vraag ik ze naar de zee te luisteren terwijl ze op hun matje liggen. Het werkt heel goed!

 Er wordt nog wel eens een zonnetje bij getekend. Zo leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten