zondag 11 augustus 2013

Naar het strand ( Voeten les)


Kinderen leren hun voeten bewust te gebruiken is iets wat ik in elke les doe.

Het begin van een les start ik met een druppeltje aroma ( deze keer Limoen of Pompelmoes ) op de handen en dan laat ik de kinderen ruiken ( inademen ) en weer uitblazen.
Dan maken we de voeten en benen wakker door er lichtjes op de slaan. Onze tenen laten we zwaaien en onze vingers doen ook even mee. Wat een vrolijke voeten en tenen. 
We leggen onze benen vooruit met de voeten tegen elkaar. We laten onze tenen naar voren wijzen en trekken ze dan weer omhoog. Dit doe ik drie keer en dat vinden ze heerlijk om te doen. Dan laten we onze voeten een ruitenwisser van de auto zijn. Voeten tegen elkaar en ze dan samen naar rechts en naar links bewegen. Dit is moeilijk want ze mogen hun billen niet mee laten bewegen. Het duurt wel even voor ze dit onder de knie hebben. Ze zitten naar hun voeten te staren en hopen dat ze opzij gaan. Zooo.. mooi om te zien!! Soms pakken ze hun voeten vast om ze opzij te bewegen. Dat is prima. Zo zijn ze goed met hun voeten bezig. De ruitenwissers van de vrachtwagen zijn eenvoudiger want dan leggen we onze benen uit elkaar en bewegen onze tenen naar binnen en naar buiten.
Het laat kinderen aarden. Je voeten zijn de basis van je lijf en als je een stevige basis hebt sta je stevig in het leven!!
Ik laat de kinderen dan ook vaak stampen voor we een oefening doen.

In deze strand les gaan we op ons matje staan en zeg ze dat we net doen alsof we op het zand staan en onze voeten bewegen we zachtjes op en neer zodat onze voeten onder het zand zakken. Weg zijn onze voeten. Maar dan springen we omhoog en zijn ze er weer.

Volgende week zal ik de dieren bespreken die we hebben gedaan.

Het einde van de les heb ik de kinderen een blauw of geel vel papier laten kiezen en daarop heb ik hun voeten omgetrokken. Ik heb ze gevraagd of ze elke teen een andere kleur wilden geven. De tekening die bovenaan het verhaal staat is prachtig ingekleurd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten