woensdag 31 juli 2013

Naar de dierentuin


De dierentuin les heb ik al verschillende keren gedaan maar ik vervang dan b.v twee dieren door andere. Zo heb ik de Krokodil en de Leeuw al eerder gedaan maar heb nu de Bizon en de Kameleon erbij genomen.

De Bizon staat ook op een kaartje van Helen Purperhart dus dat laat ik de kinderen zien. We gaan op onze billen zitten met de benen vooruit. Dan houden we onze armen vooruit en buigen ze één voor één zodat ze over elkaar liggen. Dan buigen we de knieën omhoog en zetten onze hielen op de grond. Een Bizon kan heel hard lopen en stampen met zijn hoeven dus wij doen dat na door snel met onze hielen op de grond trappelen. Dit geeft een roffelend geluid wat de kinderen erg leuk vonden. Een jongetje zei tijdens het trappelen: " als er nu een mol in de grond zit dan schrikt die ervan". Zo grappig hé!

De Kameleon is een moeilijke naam om uit te spreken voor de kinderen maar ze doen hun best. Ik vertel dat dit gekke beest van kleur kan veranderen en een tong heeft die hij kan oprollen en uitrollen. Wij gaan nu Tong yoga doen, zittend als een Kameleon ( zie tekening hieronder ).
Ik vraag de kinderen of ze hun tong rond kunnen vouwen zodat je tong een gootje wordt. Dit is genetisch bepaald of je dat wel of niet kunt. Als je vader of moeder het niet kan dan kan jij het ook zeker niet. Er zijn dus steeds maar een paar kinderen die het kunnen. Dan vraag ik of ze de punt van hun tong tegen de binnenkant van hun voortanden boven kunnen zetten. Dat vraagt wat oefening en zeker ook van het luisteren. Verschillende keren zeg ik dat de tong achter de tanden moet blijven zodat ik de tanden kan blijven zien. Ze voelen met hun vingers of het goed zit en soms loopt het kwijl uit hun mond. Zo prachtig om te zien dat ze uiteindelijk geconcentreerd bezig zijn om het goed te krijgen. Als ik zeg dat de kameleon met zijn tong vliegjes vangt happen ze met hun tong in de lucht wat een hoop plezier geeft.

Het was weer een heerlijke les! Het jongetje waar ik eerder over schreef heeft bijna alles meegedaan. Ik moest hem soms wel even overreden en helpen maar hij heeft dus genoeg vertrouwen gekregen in de afgelopen weken zodat hij het aandurfde Yoga leuk te vinden. Ik heb hem na de les even alleen gesproken en hem verteld dat hij het fantastisch heeft gedaan. Hij werd er verlegen van! Maar wát ben ik trots op hem!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten