zondag 14 juli 2013

De Vijver ( 1 )

 Deze weken gaat het met het PUK programma over de Visvijver. Dit is ook een leuk thema voor de Yoga dus heb ik daar een les over geschreven.
Overal in Nootdorp zie je in de sloten prachtige Waterlelies dus ik heb deze foto gemaakt om aan de kinderen te laten zien dat er hele mooie bloemen in een vijver kunnen bloeien.
Dan vertel ik de kinderen dat we zelf een Waterlelie na gaan doen.
Ik vraag ze om op de rug te gaan liggen. We zijn dan een waterlelie die onder water groeit, wij zijn de bladeren. Van onze handen maken we de knop van de bloem door een vuist te maken en onze andere hand daaroverheen te leggen. Die twee handen leggen we dan op onze buik. De knop heeft een zonnetje nodig om te groeien. Ik zeg dan dat de zon de knop warm maakt en dat de knop gaat groeien. We brengen onze handen langzaam omhoog zodat onze armen gestrekt zijn boven onze buik. Dan gaan de gekleurde bloemblaadjes, (vingers),één voor één open. We houden de handen met de muizen tegen elkaar en de vingers wijzen naar buiten. Ik vraag dan wat zij voor kleur bloem zijn. Door de meisjes wordt dan vaak roze en paars genoemd en door de jongens blauw of groen
Dan zeg ik dat het donker wordt en de bloem weer dicht gaat. (Héél langzaam de vingers weer als vuist maken).
Ik vertel dat er in de vijver een kikker zwemt onder de waterlelie. Wij maken onze handen weer los en draaien op onze buik. Zo worden we een zwemmende kikker en zijn we geen waterlelie meer. De armen houden we langs onze oren en onze benen buigen we en houden de voeten tegen elkaar.
Dan wil de kikker graag op het blad van de waterlelie zitten dus we draaien om en gaan in de kikker houding zitten. En.... dan springt de kikker al kwakend van het ene naar het andere blad. Dit vinden de kinderen natuurlijk prachtig. Ik vraag ze om zo hard mogelijk te kwaken met hun mond goed open. ( dit leert ze zich goed te uiten ) De wat stillere kinderen hebben soms moeite om hard te kwaken maar als ze even bezig zijn geven ze net zoveel geluid als de anderen. Prachtig om te zien!!
Ik vraag ze om op hun eigen blad ( matje) te gaan zitten want...... er komt een Ooievaar aan en die lust graag kikkers. Het beste is om te verstoppen onder het waterlelieblad dus ik vraag of ze weer willen gaan liggen als een zwemmende kikker. Ze hebben het heel goed onthouden en ze liggen heel stil. De Ooievaar vindt het jammer van zijn lekkere hapje maar blijft staan.
Jullie mogen weer gaan zitten zeg ik, want jullie zijn nu geen kikker meer. Maar we gaan de ooievaar doen. Een Ooievaar staat op één been zeg ik en direct staan ze op één been want ze kennen dat van de Boom. Dus ik vertel dat dat bij een ooievaar anders gaan. Ik draai me met mijn rug naar de kinderen toe en vraag ze om goed te kijken. Ik stamp met één voet goed op de grond en blijf daar op staan, dan buig in mijn knie en breng mijn voet omhoog en pak mijn voet met mijn hand. Mijn knie blijft naast mijn ander knie.
Dit is voor de kinderen best wel lastig dus ik zeg dat ze met hun andere hand ook een tafel mogen vasthouden. Net als bij de Boomhouding help ik ze dan om voorzichtig die hand los te laten terwijl ik ze in de taille licht vasthoud. Wat zijn ze trots als dat lukt zeg! Super!

Volgende week vertel ik de rest van de les.
Ik heb de kinderen na de les een groen vel papier ( gras )gegeven en een blauw ovalen papiertje ( vijver ) wat zij op het groene mochten plakken. Ik heb ze gevraagd of zij er b.v. een bloem op konden tekenen.
 Hierop staat zelfs een kikker!!
 Hier werd onweer getekend.
 Een mooie bloem.
 De zon naast de vijver.

Het gras en een waterlelie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten