maandag 27 oktober 2014

Het Eiland


Puk deed ook mee met de les!!
Aan het begin van de les vroeg een meisje of Puk ook mee mocht doen. Natuurlijk is dat wel zo leuk voor Puk. Dus hij werd uit bed gehaald en mocht op het matje van haar meedoen.

Eerst maken we onze tenen, voeten en benen wakker. Dus ook bij Puk!

Zoals je op de eerste foto kan zien heeft Puk ook op het eiland gezeten. Ik heb een blauwe doek als Zee en een gele voor het Eiland. Die leg ik op elkaar zodat de kinderen kunnen zien dat je niet op de fiets naar een eiland kunt.
Ik vraag de kinderen hoe je dan wel naar een eiland kunt komen. Al gauw weten ze dat je dat met een boot doet.

We doen net alsof ons matje een boot is en gaan met onze benen vooruit zitten, pakken met onze handen de peddels vast en gaan roeien. Ik vertel ze dan langzaam: "Je handen naar voren, over je benen, langs je buik ". Dit herhaal ik steeds zodat ze dit rondje goed kunnen maken. Als dat goed gaat vraag ik of ze het sneller kunnen. Dan roeien we heel hard. Maar..... dan komt er een golf en die laat ons bootje wiebelen. We houden onze peddels goed vast en wiebelen van onze ene bil naar onze andere bil. Gelukkig wordt de zee weer rustig en roeien we nog een stukje tot we bij het eiland aankomen. We stappen uit de boot en zien in de zee een Walvis heel hoog water spuiten.
Wij doen de Walvis na door op onze rug te liggen en één voet vast te houden. Ons andere been zwiepen we omhoog en zeggen PSSSSSSSSST, alsof er uit onze tenen water komt. Hierbij moet ik de kinderen wel even helpen maar dan spuiten ze erop los.
Een jongetje zei: "Kijk uit Tineke, want anders wordt je helemaal nat"!!!
Op het eiland woont een Gorilla en die wil heel graag aan ons laten zien wat hij kan.
Hij gaat goed met zijn voeten op de grond staan en trommelt dan op zijn borst en roept OE OE AH AH, met zijn mond goed getuit en daarna goed open. Dit doen alle kinderen heel enthousiast mee!!!
Dan verteld de Gorilla dat hij een vriendje heeft die in de boom zit. Het is de Slang die zich graag verstopt.
Wij gaan ook een Slang worden. We liggen op onze buik met ons hoofd op de grond. Dan vertel ik dat er een muisje voorbij komt lopen, trippel trappel. En..... daar schrikt de slang van dus hij komt omhoog met zijn hoofd en sist. Dit doen de kinderen heel erg goed. Ik vertel dat een slang ook met zijn hoofd omhoog komt als hij een fluitje hoort. Dus ze gaan weer met hun hoofd omlaag en als ik op mijn fluitje blaas mogen ze omhoog komen.
Daarna zijn we geen slang meer en vertel ik dat de Boom op het eiland een Wandelende Boom is. Dus ik zet de CD van de Wandelende Boom op en we gaan rustig lopen, zingen het liedje:
Ik ben een wandelende boom 2x
voeten op de grond
handen in de lucht
maak een regenboog
met een diepe zucht
( met bewegingen )
Dan is het tijd om uit te rusten dus iedereen gaat lekker op zijn matje liggen, we draaien met een sleuteltje ons mondje dicht en luisteren naar het verhaaltje over de Poes en de Uil die met een bootje op de golven varen.

Aan het einde van de les vraag ik elk kind wat zij het leukste hebben gevonden van de les. Iedereen noemt dan b.v een dier of het verhaaltje. Vorige week zei een jongetje: " Ik vind het het leukste dat jij er bent Tineke ".
Dan smelt je toch!!!!! Zoooooo lief!!!!




Sommige kinderen wilden graag zelf een eiland maken dus liet ik ze het gele ovaaltje plakken en toen gingen ze de golven tekenen en soms ook een walvis. Zo konden ze zich creatief uitleven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten