woensdag 23 december 2015

Sinterklaas

 De leidster was echt Sinterklaas de eerste minuten. Daarna kwamen de kinderen me vertellen dat het gewoon Marijke was!

 In de les vertelde ik dat Sinterklaas een hondje had die heel blij was als Sinterklaas thuis kwam. En dan wiebelde hij met zijn staartje. En.... dat kunnen wij ook!

Alles staat in het teken van Sinterklaas en zwarte Piet deze tijd dus de yogales ook.

Alle kinderen zijn heel erg stuiterig. Wanneer ze mij iets willen vertellen staan ze springend hun verhaal te doen. Het is dan dus ook belangrijk dat ze ook iets over rust leren. In de ene les gaat dat wat makkelijker dan in de andere.

Natuurlijk beginnen we, net als altijd, met Aroma op de handen en het wakker maken van de benen, voeten en tenen.

Dan vertel ik dat Sinterklaas twee beesten heeft. Het Paard en een Hondje.
Het Paard gaan we doen. We stappen heel voorzichtig, tillen onze knie zo hoog mogelijk op en zetten onze voeten voorzichtig weer op de grond. Sinterklaas zit op onze rug en die mag natuurlijk niet vallen!

Het Hondje blijft altijd thuis en wacht op de Sint. En als Sint thuis komt is hij heel erg blij. We doen het hondje door op onze tenen en handen te gaan staan om dan te wiebelen met onze staart ( billen).

Piet heeft een Poes als huisdier. De Poes leert Piet hoe hij op het dak moet lopen.
We laten een blije en een boze Poes zien. De blije staat met zijn hoofd en staart omhoog ( holle rug ) en de boze poes staat met zijn hoofd  en staart naar beneden ( bolle rug ).
Piet kan ook heel goed luisteren dus we gaan proberen dat ook te doen. De kinderen gaan op hun buik liggen met hun ogen dicht. Ik fluit heel zachtjes en dan vraag ik wat ze hebben gehoord. Ze weten het allemaal!!! Ik herhaal dat met zachtjes in mijn handen klappen en het zingen van een Sint liedje.
Ze hoorden het allemaal omdat ze zóóóóó... stil waren!! Zo knap!

We hebben ook nog met de veer ( die Piet op zijn muts heeft )gespeeld. Zachtjes gewreven over ons gezicht, benen, voeten, tenen en armen. Toen gingen we ertegen blazen en lieten de veer in de lucht zweven.

De kinderen liggen dan stil op hun matje en dan vertel ik een verhaal van Jip en Janneke wat gaat over het zetten van de schoen.

Als ik klaar ben met lezen laat ik ze rustig bij komen door te vragen om hun tenen en vingers te bewegen, zich uit te rekken en hun sleuteltje op hun mondje weer om te draaien zodat ze weer kunnen praten.

Ik vraag ze wat ze het leukste hebben gevonden en sluit de les af door ze te bedanken dat ze hebben meegedaan.

Aan tafel drinken we een glaasje water of limonade en kleuren en / of tekenen op de kleurplaat.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten