dinsdag 24 november 2015

Koud en Warm


De Pinquin en de Zeehond kunnen in de kou leven.
De Kameleon en de kangoeroe leven in de warmte.




We hebben de Zon begroet en bedankt voor zijn warmte.
We hebben gebibberd alsof we het koud hadden.

We liepen als een Pinquin en doken onder het ijs als een Zeehond.
We sprongen als een Kangoeroe en we vingen een vliegje met onze tong als een Kameleon.
De kinderen hadden er veel plezier in!!


Aan het einde van de les hebben we het Weerbericht gedaan. Twee aan twee zitten we achter elkaar en houden onze handen op de rug van het kindje voor je en wrijven omdat de Zon je warm maakt. Dan komt er een wolkje waaruit regen valt ( trommelen met de vingers op de rug ) dan gaat het hagelen ( iets harder trommelen ) dan gaat het sneeuwen ( héél zachtjes trommelen ) dan komt er een harde wind ( we blazen 3x hard op de rug ) Whoe!!! wat koud!! Het onweer komt eraan. We houden onze vingers bij elkaar en tekenen een bliksemschicht op de rug. Gelukkig komt de zon weer tevoorschijn en maakt ons droog en warm.
Dit vinden alle kinderen héél erg leuk om te doen. Zelfs de kinderen die weinig concentratie hebben genieten hiervan. Soms vinden kinderen het te kriebelig en gaan draaien. Ik vraag ze dan om rustig te ademen en naar mij te kijken. Dan is het zo mooi om te zien dat ze het kriebelen aan kunnen!!



Ik heb een verhaaltje geschreven over Jip en Janneke die PUK mee naar huis mochten nemen. Jip en Janneke leerden PUK wat koud en warm is door hem de koude ijsblokjes te laten voelen en de warme kruik.

Hieronder de kleurplaten en tekeningen van verschillende kinderen in verschillende kinderdagverblijven. Ik bied de kinderen een kleurplaat aan maar ook een gekleurd vel papier om zelf wat te tekenen. Sommigen draaien de kleurplaat om en gaan toch tekenen. Ze mogen het zelf beslissen. Als ik zie hoe blij kinderen worden van een kleurplaat kan ik me niet voorstellen dat kleurplaten uit worden gebannen. Een moeder vertelde me dat haar zoontje niks met zelf kleuren had maar sinds hij Yoga doet is het een echt rust puntje op de dag voor hem.
Een meisje vraagt altijd om een gekleurd blad om zelf te tekenen en vertelt er dan hele verhalen bij. Zo leuk om te horen!!

Bij het kleuren van de ijsjes werden er heel wat smaken opgenoemd. Chocolade, stracciatella, banaan, smurf,strawberry, framboos enz.







 Een dolfijn met allemaal kleine visjes om hem heen.
 Aan de achterkant van de kleurplaat van het ijsje tekende zij zelf een bolletje aardbei ijs.


 Frambozen ijs
 Smurfen ijs met een zonnetje






Geen opmerkingen:

Een reactie posten