maandag 10 maart 2014

Bolletjes in de grond.




Twee weken geleden ben ik begonnen met deze les bij een groep. Samen met de kinderen heb ik blauwe druifjes bolletjes geplant en die staan op de groep zodat de kinderen ze zien groeien. Eén bolletje heb ik achter gehouden. In de les laat ik dan het verschil zien tussen deze en die in de grond.
Bovenstaande tekening is gemaakt door 
Marijn van der Sman  
Zij heeft hem ook gemaakt als kleurplaat zodat ik de kinderen die aan het einde van de les kan geven.

In de les zijn wij de bolletjes. We gaan op onze knieën op de grond zitten en houden onze neus tussen onze knieën. Onze armen houden we om ons hoofd. Zo ligt een bolletje in de aarde te wachten tot het zonnetje gaat schijnen en er regen valt. Daar groeit een bolletje van.
Ik zeg dan: " je hoofdje komt langzaam omhoog, dan groei je verder en je lijfje komt omhoog, dan ga je op je knieën staan, je groeit nog verder en zet één voet op de grond, dan je andere voet, je gaat staan, één arm gaat omhoog maar je handje is een vuist, je andere arm gaat omhoog. Nu ben je een bloemetje zonder dat je de gekleurde blaadjes ziet. We gaan langzaam onze vingers één voor één omhoog steken en dat zijn de gekleurde blaadjes. De wind waait tegen de bloemen en zo deinen we heen en weer ".
Ik vraag de kinderen dan welke kleur bloem ze zijn. Heel vaak kijken ze naar hun kleren en noemen dan de kleur van hun shirt. Maar bij de meisjes wordt toch wel vaak roze en paars genoemd.
Dit is een onderdeel van de les waar we ook nog het weerbericht doen en tijdens de ontspanning lees ik een meditatieverhaaltje uit Relax Kids over Sjaak en de Bonenstaak.



De zon die nodig is om het bolletje te laten groeien.


Dit jongetje maakte eerst de blaadjes
rond voor hij het inkleurde!

De zon hoort erbij zei hij!

Het groen is gras en de Bonestaak!

Het bloemetje is gegroeid!

Hier ligt het bolletje nog te slapen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten