zondag 12 februari 2012

Winter les


De winterles die ik nu geef gaat over dieren die in de kou leven. Al gauw wisten de kinderen dieren te noemen. Zoals de Pinquïn, Ijsbeer en Zeehond. Maar voordat we die na gingen doen startte ik de les met de aromatherapie (met olie) Mandarijn en Lavendel. Allemaal krijgen ze een paar druppels op hun hand en dan mogen ze hard wrijven zodat de handen lekker warm worden.
In lotushouding en mooi rechtop (alsof je een touwtje aan je hoofd hebt) ademen ( ruiken) we heel diep in in onze handjes en blazen dan langzaam uit. Het lokaal ruikt dan heel erg lekker.
Om verder met de les te gaan maken we onze benen goed wakker door er op te wrijven en slaan. De tenen laten we zwaaien en de voeten ruitenwisseren. Even stampen met de voeten op de grond en we staan stevig.
De zon maakt ons lijfje warm door de armen in de lucht te doen en de buik naar voren te duwen, dan naar voren buigen met de billen in de lucht zodat ook de rug warm wordt. Langzaam omhoog komen en de zon bedanken voor zijn warmte door de handjes tegen elkaar voor de borst te houden.
We doen daarna het weerbericht op onze rug. In een treintje zitten we achter elkaar en met de vingertoppen op de rug laten we het regenen, hagelen en sneeuwen. Dan komt de zon en wrijven we met platte handen over de rug.

Dit is een goede voorbereiding om de dieren na te gaan doen die op de kaartjes van Helen Purperhart staan. Ook een ijskoningin wordt gedaan ( spannen en ontspannen)
Als afsluiting lees in een verhaaltje van Jip en Janneke voor terwijl de kinderen lekker op hun matje liggen maar ook wel eens zitten.
De kinderen vertellen daarna welk onderdeel ze het leukst vonden en ik sluit de les in lotushouding af. 
Dan kiezen ze een kleurplaat uit die aan tafel wordt gekleurd onder het genot van een beker limo en kletspraatjes over van alles.
Dit was weer een hele fijne les waar we allemaal blij van worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten