zondag 30 december 2012

Kameraadjes

Dit is een koekje wat oorspronkelijk in Duitsland met Oud en Nieuw wordt gebakken. Wij, in Nederland,  bakken dan oliebollen en appelflappen.
 
Als kind woonde ik in Delft en daar hadden we een duitse buurvrouw die mijn moeder het recept leerde maken. Zij leerde het mij en ik leerde het mijn kinderen.
 
Afgelopen week kwam er een oud buurmeisje bij mij kameraadjes bakken en een collega vond ze zo lekker dat zij het ook ging proberen met haar moeder.
 
Mijn moeder en ik vinden het ontzettend leuk dat het recept zo de wereld in gaat. Voor degenen die het ook zouden willen proberen geef ik hieronder het recept en de bereiding.
 
500 gram zelfrijzend bakmeel
1 ei
150 gram witte basterd suiker
2 zakjes vanillesuiker
75 gram boter
100 ml melk
 
Een kleine juspan vol met vloeibaar frituurvet. Opwarmen op middelmatig vuur.
 
Alles goed kneden tot een taai deeg. Het kan zijn dat het iets te droog is. Doe er dan een klein beetje melk bij.
Verdeel de bal in 4 stukken.
Rol op de aanrecht met bloem een stuk uit tot een grote lap. Ik kan mijn zwarte aanrecht heel licht door de lap heen zien dus zorg dat je het niet te dik laat.
 
Snijdt lange repen en die repen snijdt je schuin af zodat je zoute droppen krijgt. In het midden van de zoute drop geef je rechtop een sneetje . Vouw één punt door het sneetje en werkt voorzichtig de zijkanten mee zodat er rolletjes ontstaan.
 
Probeer eerst een rest stukje in het vet. Als het direct omhoog komt dan is het vet warm genoeg. Draai het stukje om om ook de andere kant bruin te bakken. Met de schuimspaan de kameraadjes uit het vet halen en goed uit laten druipen. Op keukenpapier neerleggen.
Als ze klaar zijn met poedersuiker bestrooien.
 
Dat het je mag smaken!!!!
Een heel gelukkig nieuwjaar met liefdevolle kameraden.


1 opmerking:

  1. En lekker dat ze zijn, op elk feest succes verzekerd! Niemand kent het en is verbaasd over de smaak, dan is je schaal zo weer leeg!

    BeantwoordenVerwijderen