zaterdag 1 december 2012

Sint en Piet Yoga 2


Voordat ik de les begin vraag ik de kinderen of ze nog iets van Sinterklaas hebben gezien en al gauw hoor ik dingen van het Sinterklaas Journaal. Ik kijk zelf ook zo nu en dan zodat ik ook begrijp waar ze het over hebben.
 
Het tweede deel van de yoga les ging over luisteren en rust.
Zwarte Piet en Sinterklaas kunnen héél goed horen want zelfs buiten kunnen ze horen dat wij liedjes zingen. Maar wij kunnen ook goed luisteren natuurlijk!!
Ik vraag de kinderen om te gaan liggen met hun ogen dicht. Ik vertel dat ik een geluid ga maken en als ze het kunnen horen dan mogen ze dat zeggen. Enthousiast gaan ze liggen met hun ogen stijf dicht. Prachtig om te zien! De eerste keer fluit ik zachtjes. Trots schieten ze overeind om te vertellen dat ik een fluitje heb. De tweede keer klap ik zachtjes in mijn handen. Ook dat horen ze goed. En als laatste zing ik zacht Sinterklaas kapoentje. Ze luisteren het eerst af en dan komen ze overeind en zingen het zelf.
 
Het gedeelte over Rust deden we met de Veer van Zwarte Piet zijn muts.
Allemaal mogen ze een gekleurde Veer uitzoeken. De meisjes kiezen natuurlijk voor Roze!!
Ik vraag de kinderen of zij één pijp van hun broek omhoog willen doen. Dan gaan we zachtjes met de veer over ons Been, naar onze voet, onder onze voet ( OEHH wat kriebelt dat), dan naar de achterkant van je been naar je knieholte, dan weer terug naar de voorkant van je been en naar je voet en weer terug naar boven via de achterkant van je been. Onze pijp gaat weer naar beneden en dan gaat onze andere pijp omhoog en doen we hetzelfde weer met de veer.
 
Daarna vraag ik of ze één mouw willen opstropen. Dan gaan we met de Veer over onze Arm en hand. Ik vertel ze dat de binnenkant van je arm iets meer kriebelt dan de bovenkant en dat voelen ze heel goed. In een les later vertelde ik het niet en toen zei een kindje : "Hier kriebelt het véél meer" wijzend op de binnenkant van haar arm.
Na de armen is het Gezicht aan de beurt. We gaan met de Veer over onze wangen, voorhoofd, langs onze neus ( wat heel erg kriebelt), weer langs onze wangen naar onze keel. Een kindje zei:"Dat is toch je nek?" Waarop ik heb uitgelegd wat het verschil is tussen keel en nek.
 
Dit stuk van de les leren ze heel wat lichaamsdelen te benoemen. Zo worden ze zich bewust van stukjes van hun lijf. Dit is later weer belangrijk bij het spannen en ontspannen.
 
Het einde van de les heeft altijd een verhaaltje. Ze mogen dan lekker gaan liggen. Met een sleuteltje mogen ze hun mondjes dicht doen en luisteren. Deze keer was het een Jip en Janneke verhaal : "Water voor het paard van Sinterklaas".
 
                                                   Letters oefenen.
 
                                                   De Regenboog naast Sinterklaas
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten