woensdag 19 december 2012

Kerst Yoga

Als er Yoga wordt gedaan met Sinterklaas dan gaan we ook een Kerst Yoga doen natuurlijk!!
 
We beginnen met de aroma "Boswandeling" en gaan dan een Kerstboom in het bos omhakken.
 
We staan rechtop met onze benen iets uit elkaar, we houden onze handen recht vooruit en doen net of we een grote Bijl vasthouden. We houden hem hoog boven ons hoofd en hakken dan hard naar beneden terwijl we zeggen : "HAK"!!
Dit doen we een paar keer want de boom is zomaar niet om.
 
Ik vraag de kinderen wat er zoal in de boom gaat. Ze noemen van alles, ballen, engelen, kransjes, een piek. Wij beginnen met een Piek die al boven in de boom staat. Dat doen we door rechtop te staan, onze handen boven ons hoofd en de handen tegen elkaar. Dan rekken we ons zo lang mogelijk uit.
Ik vertel dat er ook een Belletje in de boom hangt dus gaan we met onze armen naar beneden en houden onze handen nog steeds tegen elkaar. Tussen onze enkels bewegen we de armen van de ene enkel naar de andere enkel en zeggen: "Tingelinge linge linge linge".
Dit vinden de kinderen erg leuk en doen het dan ook verschillende keren achter elkaar.
De Engel die in de boom hangt kan vliegen omdat ze vleugels heeft, net als een Vlinder. We staan rechtop en leggen onze handen op de schouders en bewegen onze ellebogen op en neer terwijl we door het lokaal lopen. Dan lopen we weer terug naar ons matje om even uit te rusten.
 
Een momentje om de kinderen te vragen of zij weten wat een Rendier is. Allemaal vertellen ze dat de Kerstman Rendieren heeft. Ik laat het kaartje van een Hert zien omdat een Rendier daar op lijkt. Direct gaan ze staan zoals het Hert op het kaartje maar ik wil het graag rustig opbouwen dus vraag ze om eerst rechtop te gaan staan dan één been naar voren te zetten en van het achterste been de voet te draaien zodat de tenen naar buiten staan. De knie van het voorste been naar voren duwen zodat het been is gebogen en dan de armen in de lucht en de vingers gespreid ( het gewei ). Dit zijn heel veel stukjes in een houding maar alle kinderen luisteren goed en staan prachtig als een Rendier!
Van vorig jaar kan ik me herinneren dat ik de kinderen vertelde over een Rendier en toen ging er een jongetje héél hard rennen. Dus toen vroeg ik waarom hij dat deed. Verontwaardigd zei hij:" Dat is toch een dier wat héél hard rent!!!??" Zo grappig!
 
De les heb ik geëindigd met het Versje van de Maan en toen de kinderen lekker op hun matje lagen heb ik het verhaal over de Kerstboom van Jip en Janneke gelezen.

 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten