dinsdag 19 maart 2013

Met de bus naar de dierentuin.

Deze week gaan we met de bus naar de Dierentuin.
Iedereen kent het liedje "De wielen van de bus" dus we gaan op ons matje zitten en zingen de eerste paar regels terwijl we onze armen en handen langs onze zij bewegen. Dan vertel ik de kinderen dat zij de buschauffeur zijn. We zitten op ons matje met de benen rechtuit. We houden met onze handen het stuur ( denkbeeldig ) vast en rijden weg en gaan steeds harder. Dat betekent, in de yoga les, dat we ons naar voren buigen. Dan zeg ik dat we langzamer gaan rijden, dus weer rechter op gaan zitten, omdat er een bocht komt. We buigen naar één kant en draaien het stuur mee. Dit herhalen we een keer naar de andere kant en we stoppen een keer voor een stoplicht en wachten tot het groen is.
We komen bij de dierentuin aan en daar ligt een wiebel brug waar we overheen gaan lopen. Op de rand van het matje lopen we voetje voor voetje met onze armen wijd voor het evenwicht. Om op de rand te blijven is lastig maar iedereen probeert het. Dat vind ik heel erg leuk want soms hebben ze de neiging om te zeggen dat ze het niet kunnen. Ik zeg dan: "iedereen kan altijd alles proberen, we zeggen niet dat we het niet kunnen".
Nu zeggen kinderen het soms al tegen elkaar, zo leuk!!!!

Ik ga op mijn knieën zitten met mijn armen vooruit en zeg dat ze eronderdoor mogen kruipen. Ik ben de kassa!
Het eerste dier wat we zien is de Chimpansee. Die wil altijd héél graag spelen en springt met zijn voeten en handen tegelijk in de lucht. Wanneer de kinderen dit doen zorgt dat voor een hoop plezier.
De Olifant stampt met zijn dikke poten op de grond en staat heel stevig!! En.... hij kan van zijn slurf een douche maken. Hij zuigt het water op en... gooit het op zijn rug. De kinderen krijgen er geen genoeg van. Prachtig om te zien hoe ze zichzelf nat gooien met hun handjes in de lucht.

De Kameel ( zie kleurplaat boven aan het verhaal) heeft een bult op zijn rug en die maken we door onze handen naar onze hielen te brengen. De buik steekt dan naar voren. Ik moet hierbij wel helpen omdat de kinderen vaak op hun voeten gaan zitten.
De Giraf heeft een lange nek en lange poten. Onze handen zijn vuisten en onze duimen steken omhoog. Dan steken we onze armen hoog in de lucht. Zo maken we grote stappen door het lokaal en happen de blaadjes van de bomen.

De Slang ligt graag verstopt dus de kinderen liggen eerst met hun hoofd op de grond en als er dan een muisje langs rent, schrikt hij en doet zijn hoofd omhoog en Siiiiissssst!!!! Het is zo mooi om te zien dat de kinderen stil liggen te wachten tot ik zeg dat het muisje langskomt.
Ook laat ik een fluitje horen waarop de omhoog mogen komen.
De Slang is een mooi einde van de les. We blijven liggen want ik zeg dat we met de bus weer naar huis gaan maar ze hoeven zelf niet te rijden. Ze mogen hun mondje dichtdraaien met een sleuteltje en luisteren naar een verhaal van Jip en Janneke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten