zondag 10 maart 2013

Speeltuin in het Bos (2)

 
De les ging verder met de Speeltuin. Er stond in het bos ook nog een Draaimolen en een Glijbaan.

Voor de Draaimolen stampten we goed op ons matje want de draaimolen zelf moet goed blijven staan. Onze voeten staan stevig naast elkaar en dan brengen we onze armen langzaam omhoog zodat ze gelijk aan de schouders staan. Aan onze handen hangen bakjes waar de kinderen in kunnen gaan zitten ( alsof) en dan gaan we langzaam draaien met ons bovenlijf want onze voeten staan stil. Dan draaien we steeds harder. Voor sommigen is het lastig om met de voeetn stil te blijven staan maar de meesten lukt het héél goed. Dan draaien we wat langzamer om dan stil te staan en de kinderen uit te laten stappen. Om onze armen te laten rusten laten we ze naar beneden hangen en wiebelen we ze heel slap.
Dan hebben we nog de Glijbaan!!!! Die vindt iedereen zo leuk!! het langzaam opbouwen van de oefening duurt te lang maar ik wil toch dat ze dat doen dus vraag ik of ze eerst goed op hun billen willen gaan zitten met de benen vooruit. Onze handen zetten we achter onze billen op de grond. De voeten strekken we uit met de tenen naar de grond. We duwen onze buik omhoog en houden ons hoofd iets naar achter. Zo zijn we een mooie glijbaan. Ik vraag de kinderen weer te gaan zitten en zeg: "Mag ik op jullie glijbaan glijden?" Dat mag natuurlijk!!!!! Ik ga bij de kinderen langs en leg mijn hand om hun hoofd ( als ze als glijbaan staan) en roets met mijn hand langs hun lijfje naar de tenen!!
Geweldig vinden ze dat! De volgende staat al als glijbaan klaar!!

Om weer rustig te worden gaan we Hansje Pansje Kevertje doen op elkaars ruggen. De kinderen gaan twee aan twee achter elkaar zitten en leggen de handen op de rug van het kindje voor hun. Dan gaan we het liedje zingen en bewegen onze handen over de rug. Het klimmen, regenen en de zon.
Daarna mogen ze lekker uitrusten door te gaan liggen op het matje en dan zeg ik: "Pak maar je sleuteltje en draai je mond maar dicht. Zo kun je goed luisteren naar het verhaal van Jip en Janneke". Ik vertel over Jip en Janneke die naar het bos gaan en een eekhoorn gaan zoeken maar niet vinden.
Aan het einde van het verhaal sla ik op de klank schaal en zeg dat ze hun sleuteltje weer mogen pakken om hun mond open te draaien. Even uitrekken en dan mogen ze het plaatje in het  boek komen bekijken.

We sluiten af in kleermakerszit en dan bedank ik de kinderen dat ze hebben meegedaan en vraag ze één voor één wat ze het leukste van de les vonden. Bij veel is het de glijbaan maar ook zeggen ze b.v. de boom of het verhaal.
Dan mogen ze een kleurplaat uitzoeken en gaan we aan tafel om limo te drinken en te kleuren. Ik vraag ze dan vaak naar de kleuren en leg ze uit hoe je een potlood kan vasthouden om later goed te kunnen schrijven. De aandacht die ik ze zo kan geven vinden de kinderen heerlijk. Allemaal hebben ze wel een verhaal te vertellen of laten zien dat ze heel goed kunnen tekenen achterop de kleurplaat.
Het was weer een fijne les met enthousiaste kinderen.


1 opmerking:

  1. Hoi Tineke,

    Dinand vindt de yogalessen altijd erg leuk. Hij heeft zelfs aan opa en oma laten zien wat hij dan doet!

    Groeten,
    Carina

    BeantwoordenVerwijderen