donderdag 11 april 2013

Reacties Ouders

De afgelopen tijd heb ik van verschillende ouders leuke reacties gekregen. Zelfs tijdens het boodschappen doen in de Parade houden ze me aan om te zeggen dat hun kind Yoga zo leuk vindt. Ook vertellen ze me dat de houdingen vaak voorgedaan worden en dat ouders en zelfs grootouders er toe aangezet worden om mee te doen.
Deze week zei weer een ouder dat wanneer het kind wordt opgehaald het eerste wat het zegt is: "Ik heb Yoga gedaan" of  "Vandaag heb ik geen Yoga gedaan".
Ik vind het héél erg leuk om deze reacties te horen en hoop dan ook dat ik Yoga nog lang kan geven.



Bij een gezin met drie kinderen geef ik op woensdagmiddag een Yogales in hun huis. De leeftijd is hoger dan op Jip en Janneke dus ik laat de kinderen wat moeilijker houdingen doen. Ik ben dan ook begonnen met de Zonnegroet. Dit is een heel belangrijke houding in de Yoga die het beste 's ochtends gedaan kan worden. Het versterkt je spieren, versoepelt je gewrichten, masseert je organen, vergroot je concentratie, verbetert je geheugen, activeert en verbetert je hele systeem zoals je bloedsomloop, je hartslag, je zenuwstelsel, je schildklier en je spijsvertering. Het zorgt voor een beter immuunsysteem.
De Zonnegroet is een reeks van houdingen en deze leer je het beste door steeds een stukje te oefenen. Ik ben met dit gezin begonnen met de eerste helft.
Rechtop staan
Handen tegen elkaar ( bid houding) voor de borst
Armen omhoog brengen, handen open
Buik naar voren duwen en omhoog kijken
Naar voren buigen en de handen naast de voeten op de grond zetten.
Kijk naar de knieën
Breng één been naar achter, tenen gekruld op de grond
Kijk omhoog
Andere been erbij, billen omhoog ( de HOND)
Kijk naar je tenen en probeer je hielen ook op de grond te zetten.
Kijk weer naar de grond en "duik" met je hoofd naar de grond
Leg jezelf langzaam op de grond.
Het is de bedoeling om hierbij een goede ademhaling te doen d.w.z. Inademen bij de eerste houding en uitademen bij de tweede enz. maar dat leer ik nu nog niet.
Nu zeg ik alleen dat ze moeten blijven ademen en niet de adem vasthouden.

Dit stuk ging heel goed. De moeder heeft ook meegedaan en vond het een goed idee om dat 's ochtends te doen.
Het is zo fijn om te merken dat ouders het belangrijk vinden dat hun kind hun lijfje goed leert kennen en ook leert om te ontspannen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten