zondag 26 mei 2013

Naar het Strand (2)

Over de golven die op het strand rollen kun je heel erg leuk springen. Ik vraag de kinderen om achter op hun matje te gaan staan. Ik blijf, ervoor, op mijn matje zitten en spreid mijn armen. Langzaam breng ik mijn armen naar voren en zeg: "Whoeshh" daar komt een Golf". De kinderen mogen dan springen. Ik laat een paar golven achter elkaar komen en de kinderen hebben de grootste lol. 
Hopelijk gaan ze het op het echte strand ook ervaren deze zomer!!

Als we weer op het strand zijn zien we ver in de zee een Haai zwemmen. Hij laat zijn vin mooi zien boven het water. Wij gaan ook een Haai worden. We liggen op onze buik met de voeten tegen elkaar, dan buigen we onze knieën zodat onze voeten omhoog wijzen. Dan leggen we onze handen op onze rug en vouwen onze vingers in elkaar. We duwen de armen omhoog zodat de Vin mooi boven water uitsteekt. Ons hoofd houden we omhoog en zo zijn we een hele mooie zwemmende haai. In deze houding gaan sommige kinderen heen en weer met hun lichaam alsof ze zwemmen. Zo mooi om te zien!!! Dan mogen ze hun armen naar voren houden en met hun handen op de grond slaan en wiebelen met hun benen. Dit om de spieren even in een andere houding  los te maken.

Dan zijn we geen Haai meer maar gewoon kindjes die op het strand zijn.
Ik geef ze allemaal een Paarse Steen ( Ametist ) en vraag of ze die naar het licht toe tussen hun vingers willen houden. Je kunt dan kleine wolkjes in de steen zien. Alle kinderen staan dan voor het raam en vertellen dan de mooiste verhalen over de wolken die ze zien, soms ook over de wolken buiten. Heerlijk die fantasie. Als volwassene kunnen we zoveel leren van kinderen. Even alleen maar naar de wolken kijken!!
Ik vraag dan of ze op hun matje willen gaan liggen met de steen in hun handen. Ik ga een verhaal ( meditatie ) vertellen over een huis dat is gemaakt van de kleur steen die ze in hun hand hebben. Het huis staat op warm zand ( ontspanning ) en wij lopen erheen. Het heeft een deur en als we naar binnen gaan zien we een Rode vloer ( Aarde ). Het is lekker warm in het huis want de Zon schijnt er doorheen. Die maakt ook dat er allemaal vlekjes op de muren zijn. Elk vlekje heeft 7 kleuren ( regenboog ) Rood, Oranje, Geel, Groen, Blauw, Paars en Wit. Dan komt er een wolk voor de zon en zijn de vlekjes weg. We lopen weer door de deur naar buiten en ademen diep in en blazen goed uit. we rekken ons uit en gaan langzaam zitten. Ik sla dan op de klankschaal. Een teken dat de Yogales is afgelopen.
We sluiten af door in kleermakers zit te gaan zitten met onze handen voor onze borst tegen elkaar en dan bedank ik de kinderen dat ze hebben mee gedaan en vraag of ze dit een leuke les vonden. Jaaaaaaaaaa.... wordt er dan geroepen! Ieder kind vraag ik apart nog wat zij het leukst hebben gevonden en de andere kinderen vraag ik daar daar even naar luisteren.

Ik help de kinderen altijd met het aantrekken van hun sokken en schoenen maar laat ze zoveel mogelijk zelf doen. Eén jongetje stond naast me te wachten voor hulp en wapperde met zijn handjes om mij heen en raakte me soms licht aan. Ik vroeg wat hij wilde en toen zei hij: "Ik vind jou zo lief" en toen pakte hij me vast en gaf me een kus. Schatten zijn het die kinderen!!! En dat heb ik hun natuurlijk ook gezegd. Heerlijk om met kinderen te werken! Dit geeft me héél véél energie.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten