vrijdag 10 mei 2013

Naar een eiland!! ( 1 )

Al eerder heb ik een les gedaan die over een eiland gaat maar elke keer gaat het toch iets anders.

De aroma druppeltjes die ik bij het begin van de les bij iedereen op de handen druppel heb ik vervangen naar de geuren Jasmijn en Sinaasappel. Dit heb ik nu 2 weken gedaan en de meeste kinderen kiezen voor Jasmijn.

Ik vraag de kinderen of ze weten wat een eiland is. Ze kijken me aan en zeggen dan: "Dat weet ik niet". Ik leg het ze uit met een Blauw papier met daarop een ovaaltje van Groen.
Dan vraag ik hoe we naar een eiland kunnen gaan. Kan dat met de fiets?? Neeeee!!! wordt er geroepen. Na even nadenken zegt er één jongetje: "Met een Boot! Heel goed natuurlijk! Dan vraag ik of ze nog een andere manier weten en doel dan op een vliegtuig dus zeg: "kan je ook door de lucht?" Dan roepen er verschillende kinderen: " Vliegtuig en Helikopter" en krijg ik heel veel verhalen te horen over alles wat vliegt. Een meisje zegt: " Je kan ook op een vogel gaan zitten en dan moet je goed de vleugels vast houden". ( Eerder heb ik eens een meditatieverhaaltje gelezen over het vliegen op een vlinder ) Heerlijk die fantasie!

Maar we gaan met de boot en doen net alsof ons matje de boot is. We pakken onze peddels vast en roeien over de zee. Dan horen we een plons. Dat is een Dolfijn die naast onze boot omhoog springt en onze boot laat wiebelen dus wij wiebelen mee op onze billen. Wij kunnen ook een dolfijn doen dus we gaan op onze knieën zitten, onze handen vouwen we in elkaar en zetten ze op de grond. Ons voorhoofd past daar precies in en dan duwen we met onze tenen onze billen omhoog.
Daarna gaan we weer in onze boot en roeien het laatste stukje héél hard naar het strand van het eiland. We zien dat er een hele grote Boom staat. Wanneer ik dat heb verteld staan alle kinderen direct op één been te wiebelen. Prachtig!!! Maar ik wil graag dat ze het langzaam opbouwen dus vraag ze om eerst even op hun matje te stampen met twee benen en daarna met één been. Dat ene been blijft goed staan en het andere been trekken we langzaam omhoog en zetten onze voet tegen onze knie. Steeds meer kinderen lukt het om even zo te staan. Als ze het moeilijk vinden dan mogen ze met één hand de tafel vast houden, op één been gaan staan, arm in de lucht en proberen om héél langzaam de hand van de tafel los te laten. Ze glimmen van trots als het lukt en ik niet minder!
Achter de boom staat een Gorilla stiekem te kijken wie er op zijn eiland komt. Een Gorilla kan heel goed op zijn borst trommelen en OE OE AA AA roepen. We oefenen het OE en AA even door bij OE goed onze mond tot een tuitje te maken en bij AA onze mond goed open te doen. Dan doen we net alsof we de Gorilla achter de boom zijn, houden één hand boven ons hoofd tegen de boom gedrukt en kijken opzij om de boom heen. Dan doen we dat ook aan de andere kant van de boom. De aap vindt het heel leuk dat er kindjes op zijn eiland komen en laat zien dat hij heel goed kan trommelen op zijn borst en OE OE en AA AA kan roepen. De kinderen vinden dit prachtig en trommelen en roepen er op los!

Dit is het eerste deel van de les. Over een paar dagen vertel ik over de rest.
Maar ik wil heel graag vertellen over een jongetje die afgelopen week net op zijn matje zat en zei: "Tineke, ik hou zóóóóó véééél van jou!!!" Daar kreeg ik tranen van in mijn ogen, dat zal iedereen begrijpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten