zaterdag 25 mei 2013

Naar het strand.

Het weer was er niet uitnodigend voor maar als je Yoga doet doen we net alsof het Strandweer is.

Ik heb afgelopen twee weken deze les gegeven en het viel me op dat er weinig kinderen naar het strand gaan. Tenminste, dat vertellen ze me. Wel weten ze wat een strand is en als ik de CD met daarop het geluid van golven opzet dan weten ze dat het golven zijn die je hoort.

De les werd weer héél erg leuk gevonden.
We gingen met de bus naar het strand en waren zelf de Bus Chauffeur. WE zongen eerst het liedje van : "De wielen van de bus" en bewogen onze armen rond alsof dat de wielen waren. Toen hielden we ons stuur vast en reden hard ( naar voren bewegen) en als we langzaam reden zaten we rechtop. Langzaam reden we een bocht om naar rechts en bogen mee, toen een bocht naar links en toen we weer een eindje hadden geren moesten we voor een Rood stoplicht wachten. Al snel zei er iemand:" Nu is het Groen!!" Dus reden we weer een stukje met wat bochten.

Bij het strand aangekomen vertelde ik dat we op het zand gingen lopen zodat het warme zand tussen onze tenen door kwam. Eerst stampen met je voeten, dan op je tenen staan en op je hielen. We renden op het zand en we liepen kleine stapjes.
Er zijn ook grote Bergen van zand die Duinen heten en daar gaan we opklimmen. Alle kinderen staan op het meest linkse matje en gaan op handen en voeten staan en klimmen de duinen op naar het meest rechtse matje. Nu staan we boven op en gaan we eraf rollen. Liggend op de rug met je armen langs je oren omhoog en je benen tegen elkaar rollen we het Duin af. De kinderen krijgen er geen genoeg van en willen blijven klimmen en rollen. We doen dit een paar keer en dan zitten we helemaal onder het zand dus moeten we alles even afkloppen. We beginnen met onze haren dan onze borst, buik, benen, rug, armen en billen.
Dan gaan we zitten en dan vertel ik dat er op het strand een Krab loopt en laat het kaartje zien. Al snel staan de kinderen zoals op het kaartje maar ik wil het graag langzaam opbouwen zodat ze de houding goed kunnen aannemen. Dus zitten we eerst met de billen op de grond, benen recht vooruit en zetten dan onze handen achter onze billen. Zetten onze voeten stevig op de grond en dan duwen we onze buik naar boven. Ik vraag de kinderen dan of ze zo ook kunnen lopen. Dit is best wel moeilijk want ze laten dan al snel hun buik zakken maar ze proberen het wel en dat vind ik erg knap. Dan nemen we even rust en wapperen onze armen in de lucht.
Ik heb Grote en Kleine Schelpen bij me en elk kind mag een grote en een kleine pakken. Ik vraag of ze de grote tegen hun oor willen houden en goed te luisteren of ze de Zee horen. Ik fluister dat en dan blijven de héél stil luisteren voor even. Een mooi rustmoment!!
Dan leggen we de Grote Schelp neer en leggen de Kleine Schelp voor ons op het matje. We houden onze hand omhoog en leggen hem over de kleine schelp. Zo pakken we de schelp in onze hand. Dan vertel ik dat je de schelp ook zo kan pakken met je tenen dus gaan we staan en leggen we onze tenen over het schelpje en proberen we hem op te pakken. Na even oefenen lukt het iedereen en zijn ze ZOOOOO... Trots!! Dan pakken we het nog een keer met onze andere voet.
We vervolgen onze les met de Golven en een Haai maar dat vertel ik de volgende keer.
 Krab in de Zee


Geen opmerkingen:

Een reactie posten