zaterdag 7 juni 2014

De Piraat ( 2 )



De 7 kleuren van de Regenboog.

De Piraat had honger gekregen en wilde zijn meegebrachte soep graag opwarmen en opeten. Dus moest hij een vuurtje maken.
We gingen wat takken afhakken. We staan rechtop op ons matje en houden onze handen hoog boven ons hoofd, onze voeten staan iets uit elkaar en dan bewegen we onze handen tussen onze voeten en zeggen: " HAK " Dit doen we 3x en dan hebben we een mooi bosje hout. We gaan zitten en en gaan vuur maken. Een meisje zei: "dat doet Bobo ook" , toen zette ze haar handen tegen elkaar en deed net alsof ze een stokje ertussen rolde.
Dat was een heel goed idee dus dat deden we dan ook.
De pan ging op het vuur en toen roerden we, eerst met de ene en toen met de andere hand. We schepten wat soep in een kommetje en dronken het op.
In dit deel wordt heel wat verbeeldingskracht gevraagd maar kinderen hebben dat. De bijl,het vuur, de pan en de soep met lepel zijn er dan ook. Een jongetje zei dan ook : "Nu moeten we het vuur weer uitmaken hoor! "Dat deden we dan ook door een emmer water uit de zee te halen en erover heen te gooien. Prachtig is dat !

Nu was de Piraat weer sterk zodat hij kon gaan graven naar zijn schat. We gingen goed met onze voeten in het zand staan en pakten onze scheppen. Ik zei: "Schep maar en gooi het zand opzij" dit deden we naar links en naar rechts.
Nadat ze even hadden geschept zette ik de SCHAT ( een doosje met 7 edel steentjes ) voor hen neer.
Enthousiast openden ze de doosjes en haalden de steentjes eruit. Ik vertelde dat we de regenboog gingen maken. Eén voor een noemde ik de kleur en legden we ze naast elkaar. Zo had iedereen een regenboog. Toen vroeg ik iedereen wat ze de mooiste kleur vonden. Er werd door de jongens heel vaak blauw gekozen. De meisjes kozen vaak voor paars en lila. 
Toen vroeg ik of ze het kleinste steentje wilden pakken en apart wilden leggen. We gingen staan en proberen het steentje te pakken met onze tenen. Dat ging heel goed en de kinderen vonden dit zo leuk om te doen dat ze het ook met de andere steentjes deden. Sommige stenen zijn wel erg groot maar toch lukte het een paar kinderen. Toen zei een meisje: "ik ga proberen om de steentjes in het doosje te doen met mijn tenen". Dat vond ik wel een uitdaging dus vroeg ik de andere kinderen of ze dat ook wilde proberen. En ja hoor..... Bij de meesten lukte dat heel goed. Zo dragen kinderen ook bij aan nieuwe ideeën. Zo leuk!!!!!




 Soms hebben ze zoveel moeite om als boom te staan. Maar met een steentje in hun teentjes balanceerden ze zo mooi op één voet!!

Moe geworden van de les mochten ze lekker gaan liggen om naar een verhaaltje te luisteren. Uit het boekje Relax Kids las ik 
"De kleine Zeemeermin"
Het blauwe steentje hield een jongetje in zijn hand want die vond hij ZO mooi! Naast de haai heeft hij ook een blauw steentje getekend.

Ik had de kinderen gevraagd of ze ook een steentje konden tekenen en die inkleuren met de kleur die ze het mooist vonden. 

Van ouders hoorde ik dat er thuis over de les werd verteld en een meisje had zelfs de krab voorgedaan. Dat is zo leuk om te horen. Ik geniet er zo van als de kinderen de lessen leuk vinden. 

* Een tip om voor te lezen voor het slapen gaan zijn de verhaaltjes uit Relax Kids van Marneta Viegas.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten