maandag 16 juni 2014

Zomerfeest bij Internationaal KDV True Colors in Rijswijk.



Er was mij gevraagd of ik ook op het zomerfeest van True Colors Yoga wilde komen geven op zaterdag 14 Juni 2014.
Dit vind ik erg leuk want zo kan ik ook de ouders laten zien wat er tijdens een yoga les gebeurd.
In een lokaal wat grenst aan de tuin ( waar het grote feest werd gehouden) kon iedereen even binnen lopen. Ik had mijn 6 matjes neergelegd en een rustig muziekje aan gedaan. Ouders waren nieuwsgierig en stonden er rustig omheen. Er waren 7 kindjes die mee deden. Twee ervan doen al mee met de lessen die ik elke maand geef dus die waren er mee bekend. Ze glommen van trots dat de bekende oefeningen voorbij kwamen zodat ze ze direct voordeden.
We zijn begonnen met de aroma druppels op de hand, waarna we onze handen warm wreven. We gingen in kleermakerszit zitten en deden net alsof we een touwtje aan ons hoofd hadden waar we aan trokken zodat we mooi rechtop zaten. Onze handen hielden we als een kommetje en deden we over onze neus, we roken eraan ( inademen), hielden onze handen naar beneden en bliezen weer uit ( uitademen). Dit doen we twee keer en de derde keer blazen we uit als een treintje. ( met kleine pufjes tegelijk).
Toen legden we onze benen vooruit en sloegen er zachtjes op om ze wakker te maken. Daarna onder onze voeten.
Dan legden we onze benen weer recht.  Met onze tenen gingen we zwaaien en dat deden we ook met onze vingers ( niet met je handen).
Zo maak je vrolijke tenen en vrolijke vingers.
Met onze voeten tegen elkaar bewegen we ze tegelijk als een ruitenwisser van een auto, naar links en naar rechts. Dat is best lastig als je je billen niet mag bewegen maar het gaat heel erg goed.
De vrachtwagen heeft hele grote ruitenwissers dus we legden daarna onze benen uit elkaar en bewogen onze tenen naar binnen en naar buiten.
Toen waren onze benen, voeten en tenen goed wakker om een Boom te gaan zijn.
We stampten hard op ons matje met twee benen, daarna met één been en dat been zetten we goed neer om daarna het andere been omhoog te houden. Want.... een boom heeft één stam en wij twee benen. Soms houden de kinderen even de muur vast maar als ze die voorzichtig los laten staan ze allemaal op één been. Zoooo ... Knap!!!
Ik zei tegen de kinderen dat ze even mochten gaan zitten. Toen vertelde ik dat ik een CD had met een liedje over een Wandelende Boom. We liepen en zongen het liedje:
Ik ben een wandelende boom Jij bent een wandelende boom 2x
Voeten op de grond
Handen in de lucht
Maak een regenboog
Met een diepe zucht HHAA..
Ik vertelde de kinderen( en dus ook de ouders)dat dit een stukje van een yogales is en dat ik afsluit met een verhaaltje waar de kinderen naar luisteren terwijl ze rustig op hun matje liggen. Ze hebben met een sleuteltje hun mondje dicht gedaan zodat ze niet meer kunnen praten.
De kinderen die hadden meegedaan heb ik een kleurplaat van de SURYA Zon gegeven ( zie boven aan het verhaal ).

Toen de kinderen weer buiten gingen spelen heb ik met verschillende ouders gesproken. Iedereen was enthousiast. Ze vertelden dat de kinderen de yogales thuis vertelden en de ouders vroegen de oefeningen na te doen.
Een meisje van ruim 2 1/2 jaar had ook meegedaan en deed dat zo goed dat ik na de les de ouders zei dat ze zo'n goede concentratie had. Ik moest in het Engels overgaan want zij waren het Nederlands nog niet machtig. Zij vonden het ook erg leuk om te zien hoe hun dochter meedeed maar vroegen zich af of ze alles wel zou verstaan als ze in september de lessen zou volgen. Ik heb gezegd dat zij dat zeker zou oppikken. Kinderen begrijpen met hun brein. Ze lezen het mijne. Maar natuurlijk kijken ze ook naar andere kinderen. En met handen en voeten kun je ook veel.
Dit heb ik gemerkt in de paar jaar dat ik bij True Colors Yoga geef. Met o.a. Italiaanse, Spaanse, Engelse, Israëlische, Franse en Duitse kinderen. 
Het was fijn om ouders te spreken want die zie ik niet als ik op maandag ochtend les geef.

Het was weer een geslaagd Zomerfeest!!

Mijn matjes had ik daar gelaten omdat ik op maandag weer een les zou geven. De verrassing was groot om te zien dat de leidsters het lokaal voor me hadden opgeruimd en alvast wat matjes hadden neergelegd, met............. 3 X Puck. Klaar om te beginnen met Yoga. Zo leuk!!!!!!!!!!!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten