vrijdag 15 mei 2015

Ontspannen



Hoe leer je een kind ontspannen?

In mijn lessen vraag ik de kinderen of ze heel hard in hun handen kunnen knijpen. Dat lukt ze allemaal héél goed!! 
Maar dan vraag ik of ze die handen ook héél slap kunnen maken. Dat is moeilijker!!

Ik pak mijn pols vast en laat mijn hand slap hangen. Dan schud ik aan mijn pols en dan wiebelt mijn hand. Dat vinden de kinderen heel erg leuk dus dat proberen ze direct ook te doen.

Of ik vraag of ze willen gaan liggen en heel hun lijf stijf willen maken, zelfs je gezicht ( ogen dichtknijpen en een tuitje van je lippen maken).
En dan alles slap maken. Ik ga dan naar de kinderen toe en pak een arm of been vast die IK beweeg. Zo laat ik voelen wat ontspannen is. Ik laat de arm of het been dan vallen. Ik moet dit vaak een paar keer herhalen en dan beginnen ze het te voelen.

Kinderen onthouden dit heel goed. Er is altijd wel een kindje in de les dat zegt: "Kijk Tineke ik kan mijn arm laten vallen! "

De marionet gebruik ik ook regelmatig. Ik vraag de kinderen te gaan staan als de clown en als ik de clown langzaam laat zakken en dan de touwtjes loslaat vraag ik of zij dit ook kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten