zaterdag 24 maart 2012

Naar een eiland met de boot





















Afgelopen week zijn we met de boot naar een eiland gevaren en op dat eiland wonen een kikker en vlinder. Ik heb de kinderen verteld dat de kikker eerst een visje is en de vlinder een rups. Met de foto's uit het blaadje van Natuurmonumenten heb ik de kinderen laten zien hoe die verandering eruit ziet.

We deden na hoe het visje heel langzaam een kikker werd. Sommige kinderen kunnen dit zo mooi opbouwen. De staart (benen tegen elkaar) die pootjes worden en dan de vinnen (handen in bidpositie op de buik) die ook pootjes worden. Daarna als een kikker zitten op je hurken met je handen tussen je voeten. Als je goed zit dan neem je een grote kikkersprong en zeg heel hard "KWAAAAAKK"!! Dit zorgt voor grote hilariteit zodat de kinderen er bijna niet mee op willen houden.

Als we de vlinder gaan doen zorgt dat weer voor rust. Liggend als een rups met je billen omhoog omdat de rups zich zo vooruit schuift. Dit is voor de meeste kinderen best wel moeilijk maar we blijven oefenen. Als ze het proberen vind ik het al heel mooi.
Dan kruipt de vlinder in een huisje met heel veel draden (op de knieën met je hoofd op de grond) en ligt daar stil om te groeien en te veranderen in een vlinder. Het is zo mooi om te zien dat iedereen heel stil blijft liggen.
Dan vertel ik dat de vlinder hééél voorzichtig uit zijn huisje komt om zich te laten droger in de zon. En.......... dit doen de kinderen ook heel mooi langzaam.

Dan mogen ze gaan zitten met de onderkant van hun voetjes tegen elkaar. De handjes op de schouders. Zo "vliegen"we met onze vleugels (ellebogen en knieën) omhoog. Eén van de kinderen zei: "Ik ga vliegen naar een hele hoge boom, dan kan ik alles zien".

Na de les kregen alle kinderen een kleurplaat van de vlinder die boven aan het verhaal staat en door Marijn is ontworpen. Iedereen ging enthousiast aan de gang.










1 opmerking: