zaterdag 16 juni 2012

De berg




De berg is evenals de boom een aarde oefening. Dat wil zeggen dat ik de kinderen leer om goed met hun voeten op de grond te staan ( aarde ) zodat je niet omgeduwd kan worden.
Wanneer ze goed staan ga ik bij iedereen langs en pak voorzichtig hun schouders vast om te kijken of ik ze kan omduwen. Natuurlijk duw ik niemand om maar zeg dat ik het héél erg knap vind dat ze als een berg kunnen blijven staan, stevig met hun voeten op de grond.
Het zorgt ervoor dat je evenwichtig in het leven staat.

Verder gaat deze les over water.
Ik vertel dat er uit de bergen water komt wat heel langzaam naar beneden loopt de bergaf en dat dat dan in de rivier terechtkomt. De rivier brengt het naar de zee. Dit doen de kinderen door met hun vingers vanaf hun kruin naar hun tenen te "lopen".

IN de rivier leven verschillende dieren. Een vis en een krokodil. OP het water zwemt een eend. Dan zijn er kinderen die ook weten dat een eend onder water gaat!!
En in de zee zien we een haai zwemmen.

Water komt ook uit de wolken. De kinderen zitten achter elkaar en doen het weerbericht op de rug van het kindje vóór hen. Wrijven met platte handen is de zon die je warm maakt en met je vingers tikken is de regen en de hagel. Met alle vingers tegen elkaar in een puntje een zig zag maken is het onweer.
Giechelend zitten de kinderen voor elkaar en genieten van deze massage. Sommigen geven elkaar een kusje. Zo ontzettend leuk!!

Als afsluiting lees ik een verhaal uit het boekje "relax kids" over de regenboog.
Wanneer ik vraag wat ze nu het leukste van de les vonden zeggen heel wat kinderen dat ze het verhaal mooi vonden. Die lagen dan ook héél stil te luisteren.
De mandala die ze mochten kleuren geeft goed de bovenkant van berg weer. (zie tekening boven het verhaal)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten