vrijdag 8 juni 2012

Naar het strand (2)

De krab vergt veel van de armen dus die laten we even wapperen om uit te laten rusten.
Op het strand zijn ook schelpen te vinden dus geef ik de kinderen een grote en kleine schelp en vertel dat er in de schelpen een klein slakje heeft gewoond toen de schelp in de zee lag. Ik vraag of ze de grote schelp tegen hun oor willen houden en hun andere oor dicht te houden en mij vertellen wat ze horen. Verschillende kinderen zeggen direct: "DE ZEE!!!!" Ze zitten dan ook héél geconcentreerd stil te luisteren. Dat vind ik erg knap hoor!
Dan leggen we de kleine schelp voor ons neer en leggen onze hand eroverheen en pakken hem op. De schelp ligt verstopt in onze handen. Dit vinden de kinderen erg leuk. Dan vraag ik of ze de schelp weer neer willen leggen en hem willen oppakken met hun tenen. Dat is moeilijker maar het lukt hen allemaal.
Een jongetje zegt: "Als ik met mama en papa naar het strand ga dan ga ik ze vertellen dat er een slakje in schelpen woont, want dat weet ik nu".

We gaan de zwembroek weer uit en onze broek en shirt weer aan en dan mogen de kinderen lekker gaan liggen op hun matje om te luisteren naar een verhaal. Ze krijgen allemaal een paars steentje ( ametist ). Dit mogen ze eerst goed bekijken en dan in hun hand houden tijdens het luisteren.

Het verhaal gaat over Caroline die over warm zand loopt en dan een huis ziet van paarse steen. Ze gaat het huis binnen door een deur en in het huis ligt een warme rode vloer. Op de muren bewegen vlekjes van zeven kleuren ( regenboog) omdat de zon door het dak schijnt. Dan komt er een wolk voor de zon en zijn de vlekjes weg.  Caroline loopt dan weer naar buiten.

Dit is een eenvoudige meditatie. Ik laat de kinderen, na het verhaal, hun vuisten ballen en hun benen en voeten strekken. Dan mogen ze rustig gaan zitten en vraag ik b.v. of ze weten welke kleur de vloer had. Alle kinderen kunnen over het verhaal vertellen. Ook weten ze de kleuren van de vlekjes vaak op te noemen ( regenboog).
De les sluit ik af door iedereen te bedanken en ik laat ze een kleurplaat uitkiezen.
De afgelopen twee weken heb ik deze strandles gedaan en werd erg leuk gevonden. Enthousiast hebben de kinderen ook thuis verteld wat ze hebben gedaan, hoorde ik van ouders. Dit maakt mij ook erg blij en enthousiast om weer een nieuwe les te schrijven.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten